Tips tegen spierpijn

Spierpijn na een training is een goed teken en een veelvoorkomende ‘beloning’. Het bewijst namelijk dat jij hard hebt gewerkt tijdens jouw training. Maar ondanks dat het een beloning is, kan erge spierpijn heel vervelend zijn. Wanneer de spierpijn licht aanwezig is, is dit prettig, maar zodra de spierpijn te voelen is bij elke beweging die je maakt, wordt het al snel vervelend. Je wilt natuurlijk je dagelijkse activiteiten zoals werken, uit bed stappen, traplopen en wandelen zonder hinder uit kunnen voeren. Om jouw erge spierpijn een beetje te verzachten, hebben wij een aantal tips tegen spierpijn.

Natuurlijk bestaan er een aantal welbekende algemene tips zoals een goede warming-up en de juiste opbouw in je training. Hier hebben onze personal trainers veel kennis en ervaring mee waardoor zij de trainingen aanpassen op de behoefte van jouw lichaam. Maar ondanks dat kun je nog steeds spierpijn krijgen. De term spierpijn wordt namelijk gebruikt voor hele kleine scheurtjes in je spieren die ervoor zorgen dat jouw spieren sterker worden. Spierpijn is dus een goed teken en maakt jouw lichaam alleen maar sterker.

1. Beweging

Wanneer je spierpijn hebt, wil je natuurlijk het liefste zo weinig mogelijk doen. Echter is uit onderzoek gebleken dat het voor je spieren beter is om in beweging te komen. Wanneer je in beweging komt, wordt de bloedcirculatie verhoogd waardoor de spieren eerder herstellen. Het is dus goed om jouw work-out niet over te slaan wanneer je spierpijn hebt. Vraag onze personal trainers welke training je het beste kunt doen om jouw stijve spieren te verlichten.

2. Voeding

Goede voeding is essentieel voor het herstel van je spieren. Om te kunnen herstellen hebben je spieren namelijk energie nodig en deze energie verkrijgt je lichaam uit eten. Kies voor eiwitrijke voeding, deze zorgt er namelijk voor dat de scheurtjes in je spieren worden gevuld en zo herstellen. Eiwitrijke voeding is bijvoorbeeld kip, eieren of kwark. Ook zou je eventueel kunnen gaan voor eiwitshakes of eitwitrepen. Onze gediplomeerde voedings consultants kunnen jou eventueel helpen bij het samenstellen van een voedingsschema aangepast op jouw lichaam, work-out en doelen.

3. Hydrateer

Naast voeding is het erg belangrijk om te blijven hydrateren. Drink daarom voor, tijdens en na jouw work-out genoeg. Door voldoende water te drinken, blijven je spieren soepel en wordt de spierpijn ook minder erg.

4. Sportmassage

Een sportmassage kan erg goed werken om de bloedcirculatie in de spieren te stimuleren. Een van onze ervaren trainers met een sportmassage diploma, kan jou hierbij helpen. Zo verminder je de spierpijn en verhoog je de bloeddoorstroming in jouw lichaam.

Wil je graag meer informatie over het verlichten van spierpijn en hoe onze trainers jou daarbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Sportmassage