Hoeveel water drinken per dag

Hoeveel water moet ik drinken per dag? Het is en blijft een vraag die onze sporters dagelijks aan ons stellen. Het advies van het voedingscentrum is om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Dat zijn gemiddeld 6 tot 8 glazen per dag.

Wil je weten waarom water drinken zo belangrijk is en welke tips er zijn om meer water te drinken, lees dan zeker verder!

Waarom is water drinken zo belangrijk?

Het drinken van voldoende water schiet er bij een hele hoop mensen weleens in, sommige drinken het zelfs helemaal niet. Toch is water drinken erg belangrijk. Ons lichaam bestaat namelijk voor meer dan de helft uit water, dit vocht is belangrijk om onze organen gezond te houden en bloed door te laten stromen. Zeker op momenten dat je veel vocht verliest, tijdens het slapen, plassen of sporten, is het belangrijk om water te drinken.

Hoeveel water per dag drinken

Signalen dat je te weinig water drinkt

De hoeveelheid water dat je dagelijks binnen moet krijgen is ook afhankelijk van je gewicht, hoe zwaarder je bent, hoe meer vocht je binnen moet krijgen. Gelukkig zijn er een aantal signalen die jou kunnen vertellen of je te weinig water drinkt:

  • Last van hoofdpijn: Last van hoofdpijn hebben we natuurlijk allemaal wel eens, maar toch kan dit ook te maken hebben met de hoeveelheid water die je drinkt. Ga dus voor jezelf na of je wel genoeg water hebt gedronken.
  • Een droge mond en droge huid: Net zoals met hoofdpijn heeft de één sneller last van een droge mond en een droge huis, maar ook hier speelt water drinken een grote rol. Het is namelijk één van de signalen dat je meer water moet drinken.
  • Je hebt last van donkere en stinkende urine: Het klinkt vies, maar dat is het eigenlijk ook. Wanneer je niet voldoende water drinkt is je urine geler en komt hier een nare geur vanaf, Dit in tegenstelling tot je urine wanneer je wel voldoende water drinkt, dan is deze soms zelfs doorzichtig.

Tips om meer water te drinken:

  • Dopper of waterfles: Maak gebruik van een dopper of andere waterfles. Zo weet je precies hoeveel water je op een bepaalde dag hebt gedronken.
  • Water op kamertemperatuur: Drink water dat op kamertemperatuur is. Uiteraard heeft ieder wel zijn eigen voorkeur, maar water dat op kamertemperatuur kan gemakkelijker en sneller worden gedronken
  • Bijhouden hoeveel je drinkt: Houdt bij hoeveel water je drinken. Download bijvoorbeeld een app waarin je digitaal bij kan houden hoeveel je op die dag hebt gedronken. In het begin zal dit even wennen zijn, maar daarna weet je precies of jij voldoende water drinkt
  • Water met een smaakje: Ben je niet zo’n fan van de smaak van water, probeer dan water met een smaakje. Tegenwoordig worden er voldoende alternatieven aangeboden, maar denk ook eens aan een stukje citroen in je water!
  • Activiteiten waarvan je dorst krijgt: Doe iets waarvan je veel dorst krijgt en dus extra water drinkt. Denk bijvoorbeeld aan sporten, maar ook door het eten van iets zouts of pittigs krijg je meer dorst.

Wil je meer weten over het drinken van water of andere tips als het gaat om je gezondheid? Bij Brothers in Health geven we Personal Training in Kaatsheuvel, Waalwijk en Hilvarenbeek en kunnen we je er alles over vertellen!

Onze vestigingen

Brothers in Health heeft een vestiging in zowel Kaatsheuvel, Waalwijk als Hilvarenbeek. Op alle drie de locaties maken we gebruik van eigen trajecten en aanbiedingen. Bekijk hieronder waarvoor jij wilt gaan. Heb je vragen over de mogelijkheden, neem dan gerust contact met ons op!

+31 6 21564434 / info@brothersinhealth.nl

Personal Training Kaatsheuvel
Personal Training Waalwijk
Personal Training Hilvarenbeek